In welke gevallen kan ik klacht indienen bij het BIPT?
Heb je een probleem gehad met een een onlineplatform of een zoekmachine (zie bijvoorbeeld de lijst met zeer grote onlineplatforms en zoekmachines van de Europese Commissie)? Dit is wat jij kan doen – en wanneer kan je je wenden tot het BIPT.
🛡️ Wat de digitaledienstenverordening (DSA) zegt
Volgens deze Europese verordening moeten platforms:
- zo snel mogelijk reageren wanneer illegale inhoud aan hen wordt gemeld;
- beslissingen over het verwijderen van inhoud of het sluiten van een account rechtvaardigen;
- gebruikers een systeem bieden om klacht in te dienen tegen:
- beslissingen genomen naar aanleiding van een melding van illegale inhoud;
- beslissingen over het verwijderen van inhoud of een account;
- maatregelen treffen ter bescherming van minderjarigen in het kader van hun diensten.
👉 Indien deze regels niet worden nageleefd, kan je klacht indienen bij het BIPT.
❌ Wat het BIPT niet kan doen als coördinator
Het BIPT behandelt geen klachten over de inhoud zelf (bijvoorbeeld beledigingen, oplichterij, schokkende beelden, laster, enz.).
In die gevallen moet je:
- de inhoud melden aan het platform of de zoekmachine in kwestie;
- contact opnemen met de bevoegde autoriteiten (lokale politie, FOD Volksgezondheid, FOD Economie, enz.);
- of de volgende hulpmiddelen raadplegen:
- ConsumerConnect.be (voor consumenten)
- Meldpunt.belgie.be (voor ondernemingen)
🧾 Enkele concrete voorbeelden
✅ Je kan klacht indienen bij het BIPT als… | ❌ Je moet je richten tot een andere autoriteit als… |
---|---|
je geen contact kan opnemen met een platform om inhoud te melden; | je het slachtoffer van cyberpesten bent of een slachtoffer ervan kent; |
je geen reactie op je melding hebt ontvangen; | je inhoud van seksueel misbruik van kinderen ziet; |
je account zonder uitleg verwijderd is; | je slachtoffer van laster bent of een slachtoffer ervan kent; |
inhoud is verwijderd zonder rechtvaardiging; | je een persoon bent of kent die te maken heeft met oplichterij of fraude; |
een platform minderjarigen niet beschermt; | je een schending van de GDPR vaststelt; |
… | … |
📩 Hoe klacht indienen bij het BIPT?
1. Download het klachtenformulier (van de website van het BIPT);
2. Vul dit zo nauwkeurig mogelijk in;
3. Stuur het, met de bewijsstukken, naar klachtdsa@bipt.be.
⚠️ Let op: je klacht moet betrekking hebben op het gedrag of het niet-handelen of het werking van het platform (bijvoorbeeld: geen follow-up van je melding), en niet op de inhoud zelf.
Je kan ons echter wel een link naar de illegale inhoud bezorgen.
🧠 Goed om te weten
- Het klachtenformulier biedt je verschillende categorieën van klachten: kies diegene die het beste bij je situatie past.
- Het is niet nodig om zelf te evalueren of het platform aan bepaalde verplichtingen onderworpen is: het BIPT zal zich hierover ontfermen.
🔍 Wat gebeurt er na het versturen van mijn klacht?
Het BIPT analyseert je klacht en stuurt deze, indien nodig, door naar de bevoegde autoriteit.
Dat kunnen de volgende zijn:
- het BIPT zelf;
- een nationale autoriteit bevoegd voor de DSA (CSA, VRM, Medienrat);
- een nationale autoriteit bevoegd voor de DSA van een andere EU-lidstaat;
- de Europese Commissie (voor zeer grote platforms of zoekmachines).
Vervolgens kan je klach:
- bij andere klachten worden gevoegd om een formeel onderzoek in te stellen;
- leiden tot een individueel onderzoek;
- voor statistische doeleinden in aanmerking worden genomen.
👉 Deze onderzoeken kunnen leiden tot maatregelen zoals boetes, dwangsommen, verplichtingen tot wijziging of zelfs tot opschorting van de dienst.
❓ Vragen?
📧 Neem contact met ons op via klachtdsa@bipt.be.
Vergeet niet je dossiernummer te vermelden als je er een hebt.