• FAQ

    Als je de persoon bent die de bestelling hebt geplaatst, neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Die laatste is verantwoordelijk voor de levering van het pakket.

    Worden jouw rechten niet gerespecteerd of er ontstaat een geschil met de verkoper, kan je dit

    1. melden bij het Meldpunt,
    2. klacht indienen of bemiddeling vragen bij de Consumentenombudsdienst, en/of
    3. beroep doen op bemiddeling via alternatieve geschillenregeling (ADR).

    De afzender alsook de geadresseerde kunnen eveneens informatie vragen of een klacht indienen bij de aanbieder van postdiensten die het pakket heeft bezorgd of had moeten bezorgen.

    Als je niet tevreden bent met het gevolg dat door de aanbieder van postdiensten is gegeven, kan je terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector.

  • FAQ

    Als het gaat om aankopen die verricht zijn op een site die geregistreerd is in de Europese Economische Ruimte moet geleverd worden binnen de termijn die aangegeven is op de website voor onlineverkoop, tenzij de koper uitdrukkelijk een andere termijn heeft gevraagd en de verkoper dat aanvaard heeft.

    Indien evenwel op de website geen termijn is vermeld of indien tussen verkoper en koper niet rechtstreeks een termijn is afgesproken, moet binnen 30 dagen worden geleverd.

  • FAQ

    Het merendeel van de bezorgingsdiensten bieden de mogelijkheid om de verzending van het pakket te volgen.

    Die dienst kan worden aangeboden door de postoperator die de levering zal uitvoeren of door de internethandelaar.

    Het volgen kan via e-mail, sms, een webpagina of een mobiele applicatie van de postoperator en/of de internethandelaar.

    • Tip: Om zeker te zijn dat je geen levering mist, kan je jouw pakje laten leveren in een postpunt. Via de site www.postaalpunt.be vind je alle postpunten van alle operatoren binnen een straal tot 10 km van het adres dat je hebt ingevoerd. Niet alleen vind je daar het precieze adres, maar ook de openingstijden van de verschillende postpunten.

  • FAQ

    Sommige internethandelaars bieden de mogelijkheid om het bezorgadres te wijzigen tijdens de behandeling van de zending. Het is mogelijk dat voor die optie moet worden betaald.

    De aanbieder van postdiensten die belast is met de levering van je bestelling kan ook de mogelijkheid bieden om het bezorgadres te wijzigen wanneer je niet aanwezig bent. Meestal ontvang je die informatie in het kader van het volgen van de zending.

    • Tip 1: Verwittig de aanbieder van postdiensten van jouw afwezigheid, indien mogelijk.  Doe je een beroep op een andere persoon om de zending te ontvangen, stel die dan ook in kennis daarvan en zorg voor een volmacht ingeval de identiteit gecontroleerd wordt.
    • Tip 2: Om zeker te zijn dat je geen levering mist, kan je jouw pakje laten leveren in een postpunt. Via de site postaalpunt vind je alle postpunten van alle aanbieders van postdiensten binnen een straal tot 10 km van het adres dat je hebt ingevoerd. Niet alleen vind je daar het precieze adres, maar ook de openingstijden van de verschillende postpunten.

  • FAQ

    Pakket aan de voordeur

    • Een bezorger kan een pakje aan de voordeur achterlaten. Al neemt de verkoper daarmee een risico, want er kan iets met het pakje gebeuren voor de koper het in handen krijgt. Soms vragen verkopers op voorhand toestemming om het aan de deur te zetten. Geeft u die toestemming, dan wordt het nadien moeilijk om te bewijzen dat de verkoper verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld diefstal aan de voordeur. 

    Pakket bij de buren

    • Als vooraf niets overeengekomen is over een levering bij de buren, en de webshop levert via de koerier bij de buren, dan zit het risico bij de webwinkel. Als er op voorhand toestemming is gegeven, dan mag de verkoper ervan uitgaan dat de buren werden aangesteld door de koper om het pakket in ontvangst te nemen.

    Boodschap in de brievenbus

  • FAQ

    Deze regels hebben enkel betrekking op de verkopen van professionals aan particulieren (B2C).

    Bijvoorbeeld een aankoop die online werd verricht door een Belgische consument op een Brits of Chinees platform:

    • De koper moet de btw betalen op de goederen die de EU worden ingevoerd vanuit een derde land.
    • Voor de goederen met een maximumwaarde van € 150 die online worden gekocht buiten de EU, betaalt de koper de btw bij de verkoop wanneer de verkoper geregistreerd is bij het loket (IOSS).
    • Wanneer de verkoper niet geregistreerd is bij het IOSS of wanneer het bedrag van de aankopen hoger is dan € 150, zal de koper in principe de btw betalen aan de vervoerder bij de levering.

    Controleer goed bij wie u koopt en in het bijzonder of de btw en de invoerrechten inbegrepen zijn in de verkoopprijs om alle verrassingen te vermijden.
    Controleer uw bestelling en uw factuur!

    Meer info op de website van de Federale Overheidsdienst Financiën : voor particulieren  //  video particulieren

  • FAQ

    Een zending vanuit een land dat buiten de Europese Unie ligt, kan onderworpen zijn aan een controle en aan verschillende rechten en heffingen: de btw, de invoerrechten (ook “douanerechten genoemd) en accijnsrechten (enkel op bepaalde producten zoals alcohol, tabak, enz.). 

    De “douaneformaliteiten” zijn administratieve formaliteiten in verband met de inning van de verschillende rechten en heffingen. 

    Sommige internethandelaars geven, reeds bij de bestelling, een voorafgaande schatting van de douanekosten en -formaliteiten. 

    Sommige postoperatoren zullen een compensatie vragen voor het vervullen van die douaneformaliteiten, te betalen naast de rechten en heffingen; andere hebben die kosten al verwerkt in de vaste kosten van hun product/dienst.

  • FAQ

    Ja, als er tenminste ook sprake is van een onderbreking van minstens 8u.

  • FAQ

    De operatoren zijn – wanneer het een financiële vergoeding betreft - vrij in de bepaling van de manier waarop de vergoeding wordt toegekend (dit kan bijvoorbeeld een kredietnota zijn of in de vorm van een vermindering van het bedrag van de vergoeding op de factuur).

    Zij dienen deze manier aan de eindgebruikers transparant te communiceren.

    Wanneer operatoren een voordeel in natura (zoals bv. een gratis film) wensen toe te kennen moeten de zij getroffen abonnees (of gebruikers van prepaidkaarten) hierover duidelijk informeren en hen de keuzemogelijkheid laten om hiervan af te zien en in de plaats hiervan voor een financiële compensatie te opteren.

  • FAQ

    Neen.

    Behalve in geval van voorafbetaalde kaarten moeten eindgebruikers de compensatie niet aanvragen. De operatoren moeten dus zelf de nodige maatregelen treffen.

    Opdat operatoren op de hoogte zouden zijn van de onderbreking hebben eindgebruikers er wel belang bij om onderbrekingen direct te melden aan hun operator.

    Dit is vooral voor mobiele diensten het geval, waar enkel de klanten gecompenseerd die de onderbreking hebben gemeld.

Naar boven