Hoe kan men een klacht indienen?
- Schriftelijk (het formulier is ook beschikbaar aan de receptie van het BIPT;
- Via e-mail, waarbij het formulier wordt gebruikt dat beschikbaar is op de site;
- Adres: BIPT | Klachtencoördinator | Ellipsgebouw C | Koning Albert II-laan 35 bus 1 | 1030 Brussel.
Uw klacht moet voldoen aan de volgende criteria:
- Uw klacht moet gemotiveerd zijn en u moet een persoonlijk belang aantonen;
- Ze moet uw naam en adres bevatten en het liefst ook uw e-mailadres. Er zal geen gevolg worden gegeven aan anonieme klachten;
- Ze moet betrekking hebben op een verrichting van het BIPT; klachten die geen betrekking hebben op de dienstverlening van het BIPT zullen in de mate van het mogelijke worden doorgezonden naar de betrokken administratie.
Onze waarborgen:
- Elke klacht zal worden ontvangen en behandeld met aandacht, efficiëntie en hoffelijkheid;
- Uw klacht zal in volle vertrouwelijkheid worden behandeld, met naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen in verband met de eerbied voor de privacy;
- Er zal u binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging worden toegestuurd en uw klacht zal worden overgezonden naar de betrokken dienst, die uw opmerking zal onderzoeken. U zult binnen 40 kalenderdagen een gemotiveerd antwoord ontvangen.
Afzonderlijke procedure voor klachten betreffende officieren van gerechtelijke politie bij het BIPT
U kunt een klacht indienen bij het Comité P als de algemene werking van BIPT-ambtenaren met de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie een element van uw klacht is:
- Via de post naar Vast Comité van Toezicht op de politiediensten, Drukpersstraat 35/1, 1000 Brussel
- Via het online formulier
- Website van het Comité P
Bent u niet tevreden met het antwoord van onze interne klachtenbehandelingsdienst?
In dat geval hebt u de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de federale Ombudsman.