• FAQ

    Bepaalde of onbepaalde duur? 

    Ga na of je je verbonden hebt voor een bepaalde termijn of niet : je vindt dat ook terug op de factuur.

    Een operator mag je geen kosten aanrekenen voor de opzeg van een contract

    • als je een contract van onbepaalde duur hebt;
    • als je al minstens zes maanden een contract van bepaalde duur hebt.

     

    Een toestel in koppelverkoop?

    Opgelet: Als je gratis of tegen korting ook een toestel hebt aangeschaft bij de operator (bv. een gsm of een tablet), dan kan jouw operator daarvoor een bijkomende vergoeding vragen. Zelfs als je een contract van onbepaalde duur hebt. Of het contract pas opzegt na meer dan zes maanden.  

    Die bijkomende vergoeding mag niet hoger zijn dan de waarde vermeld in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. 

    Je kijkt in welke maand van de tabel je zit en ziet dan welke bijkomende vergoeding je moet betalen.

    Na 24 maanden mag een operator jou nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

    Meer info:

    Aan de basis van de berekening die de operator voor jou gemaakt moet hebben ligt een maandelijkse waardevermindering van het toestel. Elke maand, tot aan maand 24 moet er eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. 

    Dit illustreren we hieronder bij een contract van onbepaalde duur.

    Je hebt een contract van onbepaalde duur genomen. Op het ogenblik van ondertekening van het contract heb je het toestel "gekocht" voor € 1.

    De terugbetalingstabel bij het contract ziet eruit als volgt:

    Maand Restwaarde Maand Restwaarde
    0 240 EUR 13 110 EUR
    1 230 EUR 14 100 EUR
    2 220 EUR 15 90 EUR
    3 210 EUR 16 80 EUR
    4 200 EUR 17 70 EUR
    5 190 EUR 18 60 EUR
    6 180 EUR 19 50 EUR
    7 170 EUR 20 40 EUR
    8 160 EUR 21 30 EUR
    9 150 EUR 22 20 EUR
    10 140 EUR 23 10 EUR
    11 130 EUR 24 0 EUR
    12 120 EUR    

    Je beslist het contract op te zeggen na 8 maanden : de operator kan je een vergoeding vragen van € 160.

    Bij een contract van bepaalde duur moet jouw operator de restwaarde van het toestel berekend zoals hierboven vergelijken met de resterende abonnementsgelden tot het einde van het contract (voor consumenten is dat niet langer dan 2 jaar). 

    Als dit saldo aan abonnementsgelden lager is dan de waarde bekomen via de maandelijkse waardevermindering, dan mag de operator u enkel de resterende abonnementsgelden aanrekenen en niet de hele restwaarde van het toestel. 

     

    Gebruik Easy Switch

    Gebruik de Easy Switch-procedure wanneer je volledig van bundel wil veranderen.

    De nieuwe operator regelt de overstap volledig in jouw plaats!

  • FAQ

    Je hebt een e-mailadres zonder domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: je hebt je eigen domeinnaam (jan@desmet) of je gebruikt een Gmail-, Hotmail-, Yahoo-adres, enz.

    Zo’n e-mailadres kan je altijd behouden.

     

    Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: jan.desmet@skynet.be, jan.desmet@telenet.be ...

    Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

    • je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
    • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

    Na die termijn van 18 maanden biedt de operator de mogelijkheid om die faciliteit te behouden, maar dat moet je zelf aanvragen en ervoor betalen.

  • Samenvatting van het contract

    Pagina's
    De consument (of de onderneming of organisatie zonder winstoogmerk die gemiddeld niet meer dan 49 werknemers in dienst heeft) moet uiterlijk vóór het sluiten van het contract een samenvatting van de overeenkomst ontvangen.
  • “Prijzen”-studies

    Pagina's
    Een of twee keer per jaar maakt het BIPT een momentopname van de prijzen die gelden op de particuliere markt voor elektronische-communicatiediensten. Honderden tariefplannen worden geanalyseerd volgens vastgelegde gebruikspatronen. Sinds 2012 houdt het BIPT jaarlijks een vergelijkende studie van het prijsniveau voor de telecommunicatieproducten in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2012 laat het BIPT een uitgebreide enquête uitvoeren over de perceptie die de consument heeft van de werking van de elektronische-communicatiemarkt in België.
  • Meer duidelijkheid over onbeperkt surfen

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT publiceert richtsnoeren om duidelijkheid te scheppen over het gebruik van de term “onbeperkt internet”.
  • Mededeling van 21 februari 2022 inzake richtsnoeren betreffende het aanbieden van « onbeperkt » internet

    Publicaties › Mededeling -
    Mededeling inzake richtsnoeren betreffende het aanbieden van « onbeperkt » internet
  • België 2022-2

    Publicaties › Frequenties microfoons & in-ear-systemen -
    Lijst van de frequenties die toegestaan zijn voor microfoons en in-ear-systemen - Voor een gebruik in geheel België.
  • Beheer van het verbruik

    Pagina's
    Voor vaste telefonie betaalt u doorgaans een abonnement op het netwerk van de operator alsook nationale en internationale belkosten, in piek- en daluren. Voor mobiele telefonie kunt u ofwel een prepaidkaart gebruiken, een forfait betalen of enkel de gesprekken betalen die u maakt. We nodigen je uit om jouw werkelijke gebruikspatroon te raadplegen op de klantenpagina die jouw operator op zijn website beschikbaar stelt aan zijn abonnees en het manueel of geautomatiseerd te gebruiken in onze prijsvergelijker (http://www.bestetarief.be/).
  • Het contract opzeggen

    Pagina's
    Ga na of je je verbonden hebt voor een bepaalde termijn of niet. Als je gratis of tegen korting ook een toestel hebt aangeschaft bij de operator, dan kan jouw operator daarvoor een bijkomende vergoeding vragen.
  • Het BIPT en het Centrum voor Cybersecurity België waarschuwen voor een plaag van frauduleuze telefoonoproepen

    Publicaties › Persbericht -
    Sinds eind vorige week werden in ons land 100.000’en frauduleuze telefonische oproepen gedetecteerd. Achter oproepen van legitieme Belgische telefoonnummers blijken andere meestal buitenlandse nummers schuil te gaan, waarbij deze bellers proberen om frauduleus persoonlijke gegevens te verkrijgen van de opgeroepenen.
Naar boven