• FAQ

    Op vraag van het Brussels gewest onderzocht het BIPT reeds in september 2018 welke stralingsnormen nodig zouden zijn om mobiele 5G-netwerken uit te rollen. Het technisch rapport over de impact van de huidige Brusselse stralingsnormen op de uitrol van mobiele netwerken concludeerde dat rekening houdende met de verwachte toename van het dataverkeer en een gewenste uitrol van 5G de stralingsnormen dienden te worden aangepast.

    De stralingsnormen werden ondertussen herzien in functie van de ontwikkeling van 5G.

    • In Het Brussels hoofdstedelijk gewest legt de ordonnantie van 1 maart 2007 betreffende de bescherming van het leefmilieu tegen de eventuele schadelijke effecten en hinder van niet-ioniserende stralingen stelt een cumulatieve limiet vast van 0,5635 W/m² (hetzij ongeveer 14,5 V/m).
    • Het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II) stelt een cumulatieve limiet vast van 20,6 V/m bij een frequentie van 900 MHz.
    • In het Waals Gewest legt het decreet van 3 april 2009 betreffende de bescherming tegen de eventuele schadelijke effecten en hinder van de niet-ioniserende stralingen die door stationaire zendantennes gegenereerd worden een limiet per operator vast van 9,2 V/m en een cumulatieve limiet van 18,4 V/m voor een frequentie van 900 MHz op de verblijfplaatsen.

  • FAQ

    Alles wat je moet weten over 5G

    Met 5G wordt de capaciteit van mobiele netwerken verder verhoogd om zo te kunnen blijven voorzien in het nog steeds sterk groeiende mobiele dataverkeer.

    Daarnaast biedt 5G ondersteuning voor het Internet-of-Things en voor nieuwe toepassingen in bijvoorbeeld de auto-industrie, gezondheidszorg, media en entertainment.

    5G richt zich op een verdere verbetering van de mogelijkheden van mobiele netwerken. Hierbij zijn drie speerpunten te onderscheiden:

    • een verhoging van de datasnelheid per gebruiker en verhoging van de capaciteit van mobiele netwerken om in de toekomstige groei van het dataverkeer te kunnen voorzien. Dit zal aanleiding geven tot een betere gebruikerservaring en maakt toepassingen mogelijk die meer snelheid vereisen, zoals Ultra-High Definition Video, Augmented Reality en Virtual Reality…;
    • een verbetering van de betrouwbaarheid en tijdsvertraging. Hierdoor kunnen innovatieve diensten ontwikkeld worden waarvoor de reactiesnelheid zeer belangrijk is, zoals autonoom rijden;
    • een verhoging van het aantal apparaten dat in een gegeven gebied verbonden kan worden. Dit stimuleert de groei van het Internet of Things wat een efficiënter beheer en opvolging in diverse sectoren maar ook in je thuissituatie mogelijk maakt (Smart Homes, Smart Ports, Smart Agriculture...).

  • Gedragscode+ voor de bestrijding van illegale haatzaaiende uitlatingen

    Pagina's
    De herziene Gedragscode voor de bestrijding van illegale haatzaaiende uitlatingen werd in de Digitaledienstenverordening (DSA) geïntegreerd.
  • Raadpleging inzake de invoering van een “do-not-originate”-lijst van telefoonnummers ter bestrijding van CLI-spoofing

    Publicaties › Raadpleging -
    Aanvulling op het Koninklijk Besluit over Spoofing
  • Advies van 8 maart 2024 met betrekking tot de capaciteit van het BIPT om de opdracht van bevoegde autoriteit uit te oefenen in het kader van het wetsontwerp tot uitvoering van Verordening (EU) 2022/2065 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten

    Publicaties › Advies -
    Dit advies wordt verstrekt naar aanleiding van het verzoek van de Kamer van volksvertegenwoordigers aangaande de wijze waarop het BIPT de nieuwe taken ziet die eraan zouden worden toevertrouwd, en op de capaciteit en middelen waarover het beschikt om deze naar behoren uit te voeren.
  • Impact van de lancering van de vierde operator op de positie van België in de internationale prijsvergelijking

    Publicaties › Persbericht -
    De introductie van de vierde operator op de Belgische telecommarkt zorgt voor een opvallende verschuiving in de internationale prijsvergelijking, zoals blijkt uit een simulatie gebaseerd op de meest recente internationale prijzenstudie van het BIPT.
  • BIPT publiceert zijn vergelijkende internationale prijzenstudie voor 2024

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT publiceert zijn jaarlijkse studie waarin de prijzen van telecomdiensten in België worden vergeleken met die van de buurlanden.
  • Mededeling van 17 december 2024 betreffende de vergelijkende studie van de prijzen voor telecommunicatiediensten in België en in de buurlanden [Tarieven van oktober 2024]

    Publicaties › Mededeling -
    Het doel van deze studie is na te gaan hoe het prijsniveau van telecomproducten voor residentiële gebruikers op de Belgische markt zich verhoudt tot de prijzen van gelijkaardige producten in de ons omringende landen.
  • FAQ

    Sinds de brexit van kracht is geworden op 1 januari 2021, zijn de Europese roamingregels niet langer van toepassing in het Verenigd Koninkrijk.

    Dat betekent dat wanneer u belt, een sms verstuurt of surft vanuit het Verenigd Koninkrijk (naar een land van de EU), de prijzen voor het verbruik hoger kunnen zijn dan in een EU-land aangezien de operatoren bijkomende roamingkosten kunnen factureren.

    Toch passen bepaalde operatoren momenteel nog steeds vrijwillig het Roam like at home-stelsel toe.

    We raden u aan om inlichtingen in te winnen bij uw operator om te achterhalen of deze nog steeds het Roam like at home-stelsel toepast in dat land.

  • Ons contacteren

    Pagina's
    Neem gerust contact met ons op en stel ons je vragen.
Naar boven