De telecommarkt is dynamisch en is voortdurend aan het evolueren. Het aanbod verandert snel en vergelijken is voor de doorsneegebruiker niet vanzelfsprekend. Om daarbij te helpen maakt het BIPT elk jaar een nationale prijsvergelijking. Deze studie gaat uit van de vraag, dat wil zeggen de behoeften waarin de verschillende types gebruikers van telecomdiensten moeten voorzien.

Na drie jaar gebruik waren de profielen toe aan een herziening op basis van de nieuwe vormen van gebruik en het verbruik: toename van het gebruik van mobiele data en vaste breedband, investeringen van de sector in infrastructuur (glasvezel, 5G, …), toename van het gebruik van streaming en tv via app, … Deze profielen werden daarom in de eerste helft van 2024 aangepast en voor raadpleging voorgelegd aan de sector. Voor deze tiende editie worden 9 huishoudens bestudeerd. Ze zijn bedoeld om de realiteit van de samenleving weer te geven door rekening te houden met een breed scala aan toepassingen, of het nu gaat om mensen die zoveel mogelijk de kosten willen drukken of om consumenten die over een groter budget beschikken. Op dezelfde manier worden er verschillende categorieën aanbiedingen en merken weergegeven, variërend van basisaanbiedingen tot zogenaamde premiumaanbiedingen. Aan die behoeften kan worden voldaan hetzij door vaste diensten (vast internet en/of televisie en/of vaste telefonie) hetzij door een convergente bundel, een bundel waarin een of meer vaste diensten en minstens één abonnement voor mobiele telefonie vervat zijn.

De telecomoplossingen waarmee rekening wordt gehouden om te beantwoorden aan de behoeften van elk profiel, kunnen de volgende vormen aannemen:

  • een standalone verkochte 1-playdienst;
  • een commerciële vaste of convergente bundel waarin verschillende diensten worden gecombineerd (2-play, 3-play, 4-play);
  • een oplossing “op maat” die verschillende diensten combineert die standalone worden verkocht door eenzelfde operator ofwel een “gemixte” oplossing die aanbieders combineert, dat wil zeggen door bijvoorbeeld een andere operator te nemen voor de vaste behoeften (internet, televisie, vaste telefonie) dan voor de mobiele behoeften.

De gemiddelde maandelijkse kosten van de plannen omvatten de abonnementskosten, maar ook de kosten van de opties en/of de kosten die buiten het forfait vallen, alsook de activerings- en/of installatiekosten die over een periode van 3 jaar afgeschreven worden. In deze studie is er geen rekening gehouden met promoties, die van nature tijdelijk zijn.

Naar boven