Wat is Easy Switch?

Het neemt de meeste administratieve stappen bij een overstap uit uw handen.

Uw nieuwe operator regelt met name de opzeg van het oude contract, zodra zijn diensten bij u geïnstalleerd zijn. 

Kijk hier hoe het werkt of lees onze uitleg hieronder.

 

Wat doet Easy Switch? 

  • Easy Switch maakt het gemakkelijker om van vaste operator te veranderen. De procedure is standaard van toepassing maar u kunt uitdrukkelijk vragen om er geen gebruik van te maken. In dit laatste geval moet u zelf de opzeg doen van het contract bij uw ouder operator. 
  • Als u de Easy Switch procedure gebruikt, geeft u uw nieuwe operator toestemming om in uw plaats de verandering van operator te regelen en dus ook het oude contract op te zeggen.
  • U moet enkel duidelijk maken of u uw nummer wenst over te dragen (ook uw mobiel nummer indien dat wordt aangeboden bij de vaste diensten) of wenst te schrappen. Als u niks aangeeft, zal het nummer bij uw oude operator blijven (maar uw contract en/of prijs kunnen veranderen).
    Bij sommige operatoren is het niet mogelijk om een nummer te behouden zonder internettoegang te houden. Dus als u niks zegt over wat er met uw nummers moet gebeuren, riskeert u het nummer te verliezen.
    Vraag dit dus na!

 

Waarom Easy Switch gebruiken?

  • Easy Switch beperkt de duur van de dienstonderbreking: de nieuwe operator neemt contact met de operator bij wie u weggaat zodra hij klaar is om u de gevraagde diensten te verstrekken. Hij regelt de stopzetting van de diensten en de opzegging van het contract bij de operator die u verlaat. 
  • Easy Switch beperkt de risico’s van dubbele facturering. De operator bij wie u weggaat moet uiterlijk op het einde van de dag die volgt op de dag dat hij werd ingelicht over uw overstap, stoppen met zijn diensten aan u te factureren.

 

Waar moet ik op letten vooraleer ik beslis?

  • Kijk na of u er nog een contract met een vaste looptijd loopt bij uw oude operator. Als dat contract minder dan 6 maanden oud is, kan uw oude operator u verplichten om opzegvergoedingen te betalen.Deze zijn geplafonneerd tot maximum de abonnementsgelden die u zou moeten betalen tot aan de 6de maand van het contract. 
  • Kijk ook na of de operator u een toestel in koppelverkoop verkocht. Als dat zo is, dan kan hij u een restwaarde van dat toestel aanrekenen. Die restwaarde moet vermeld zijn in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. Elke maand moet eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. Na 24 maanden mag een operator u nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

 

Wat moet ik aan mijn nieuwe operator laten weten? 

  • Uw klantennummer bij uw vroegere operator;
  • De “Easy Switch ID” bij uw vroegere operator :
    Deze code (een reeks van cijfers en/of letters) vindt u:
    - online op uw klantenpagina;
    - op uw factuur en
    - op de brief of in de mail ter verwelkoming bij een nieuwe operator vanaf 1 juli 2017.
  • Of u gedurende 18 maanden uw mailadres wil behouden dat de naam bevat van de aanbieder die u verlaat.
    Bij sommige operatoren houdt u het mailadres automatisch, zonder dat u daarom vraagt. Zoek dit uit bij uw operator.
  • Het of de vaste of mobiele nummer(s) die u wilt overdragen of annuleren bij uw oude operator
  • Eventueel de datum tot wanneer u de diensten actief wil houden bij de operator bij wie u weggaat, terwijl de diensten bij uw nieuwe operator al geactiveerd zijn.
    Dit is bijvoorbeeld handig als u verhuist én van operator verandert.
    U hebt steeds het recht om de datum van opzegging te kiezen en, als u wil, de diensten gedurende een tijd bij beide operatoren geactiveerd te houden. In dat laatste geval zal de operator bij wie u weggaat u blijven factureren voor de diensten tot op de vastgelegde datum.

 

Welke rechten heb ik nog bij het veranderen van vaste operator? 

Afspraak binnen een tijdsblok van een halve dag

Als een bezoek van de technicus nodig is, hebt u recht om een afspraak te maken binnen tijdspannes van maximaal een halve dag. Zo moet u geen hele dag verlof nemen.

Vergoeding voor een gemiste afspraak

Als de technicus niet is komen opdagen op het afgesproken tijdstip, heeft u als consument recht op een vergoeding van € 10 per gemiste afspraak. Eis deze vergoeding uw nieuwe operator. Ook al weet u of vermoed u dat de fout bij een andere leverancier ligt.

 

Wat moet ik nog doen als ik een Easy Switch heb gevraagd? 

  • Als u een modem of een decoder had bij uw vorige operator, moet u deze waarschijnlijk teruggeven.
  • De nieuwe operator of zijn technicus kan deze niet in uw plaats aan de oude operator bezorgen.

 

Wanneer kan ik Easy Switch niet gebruiken? 

  • Als u een tariefplan voor professionelen heeft
  • Als u enkel voor televisie van operator wenst te veranderen maar niet voor internet of omgekeerd (gedeeltelijke migratie).
    U moet dan zelf de diensten opzeggen bij de operator die u verlaat.
  • Als u verhuist en bij dezelfde operator blijft, is de “easy switch”-procedure ook niet van toepassing. 

 

Wanneer is Easy Switch maar gedeeltelijk van toepassing? 

  • Als u diensten heeft bij verschillende operatoren.
    De “Easy Switch”-procedure kan maar aangevraagd worden voor de overstap van één van de operatoren bij wie u weggaat naar de operator naar wie u gaat. De andere diensten moet u zelf opzeggen.
Naar boven