Melding van beveiligingsincidenten door de telecomoperatoren
Telecomoperatoren: behandeling van de aanvragen van Justitie, de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden
De telecomoperatoren zijn verplicht om een coördinatiecel op te richten om te antwoorden op de vragen om inlichtingen vanwege de gerechtelijke autoriteiten en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Deze cel moet alle uren van de dag en alle dagen van de week bereikbaar zijn. Elke telecomoperator moet op het eengemaakte meldplatform de contactgegevens van zijn cel invullen en bijwerken. Elk lid van deze cel moet over een positief veiligheidsadvies beschikken.
Aan de telecomoperatoren wordt gevraagd om op het eengemaakte meldplatform de contactgegevens in te voeren en bij te werken van hun personeelsleden die in staat zijn om de aanvragen te behandelen van de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden. Deze aanvragen zijn mogelijk bij moeilijkheden om een oproeper te identificeren of te lokaliseren.
De wachtdienst van het BIPT en het beheer van grote incidenten en crisissen
Het BIPT behandelt de beveiligingsincidenten via zijn wachtteam, dat samengesteld is binnen de dienst “NetSec” en 24/7 beschikbaar is. De operatoren van kritieke infrastructuren en de betrokken overheden kunnen contact opnemen met de wachtdienst. De contactgegevens van deze laatste zijn aan hen meegedeeld.
Het BIPT ziet erop toe dat de operatoren (preventieve) maatregelen instellen om de essentiële dienstverlening voor de bevolking, waaronder de ononderbroken toegang tot de nooddiensten en de continuïteit van het systeem voor waarschuwing van het publiek (zie de rubriek “Toegang tot de nooddiensten en systeem voor waarschuwing van het publiek”) tijdens crisissen of grote incidenten te garanderen.
De taak van de CELEVAL Telecom is om informatie te verzamelen met betrekking tot het risico waaruit een nationale crisis voortvloeit en de actuele situatie waarin de crisis zich bevindt, en op basis daarvan aan het Federaal Coördinatiecomité (COFECO) te adviseren over de te nemen voorzorgs- en berschermingsmaatregelen. Het COFECO staat dan in voor de implementatie van de adviezen van de CELEVAL Telecom.
https://www.bipt.be/operatoren/praktische-informatie
Vragen?
Voor elke vraag (ook in geval van problemen met de toegang tot een van de voormelde sites), wordt gevraagd om contact op te nemen met de dienst “NetSec” op het nummer +32 (0)2 226 89 77 of per e-mail.
Documenten
- Mededeling van 12 april 2023 betreffende het platform SERIMA.be
- Mededeling van 5 juli 2022 betreffende het platform SERIMA.be
- Mededeling betreffende het platform SERIMA.be
- Raadpleging betreffende de risicoanalyses
- Begeleidingsdocument voor het uitwerken van een beveiligingsplan
- Besluit van 14 december 2017 betreffende de drempels en modaliteiten voor kennisgeving van veiligheidsincidenten binnen de sector elektronische communicatie
- Informatiebrochure: Medewerkingsverplichtingen met gerechtelijke autoriteiten
- Nota van het BIPT betreffende de wet van 1 september 2016 en het koninklijk besluit “voorafbetaalde kaarten” van 27 november 2016 bestemd voor de operatoren