Melding van beveiligingsincidenten door de telecomoperatoren

Telecomoperatoren: behandeling van de aanvragen van Justitie, de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden

De telecomoperatoren zijn verplicht om een coördinatiecel op te richten om te antwoorden op de vragen om inlichtingen vanwege de gerechtelijke autoriteiten en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Deze cel moet alle uren van de dag en alle dagen van de week bereikbaar zijn.  Elke telecomoperator moet op het eengemaakte meldplatform de contactgegevens van zijn cel invullen en bijwerken. Elk lid van deze cel moet over een positief veiligheidsadvies beschikken.

Aan de telecomoperatoren wordt gevraagd om op het eengemaakte meldplatform de contactgegevens in te voeren en bij te werken van hun personeelsleden die in staat zijn om de aanvragen te behandelen van de nooddiensten die ter plaatse hulp bieden. Deze aanvragen zijn mogelijk bij moeilijkheden om een oproeper te identificeren of te lokaliseren.

De wachtdienst van het BIPT en het beheer van grote incidenten en crisissen

Het BIPT behandelt de beveiligingsincidenten via zijn wachtteam, dat samengesteld is binnen de dienst “NetSec” en 24/7 beschikbaar is. De operatoren van kritieke infrastructuren en de betrokken overheden kunnen contact opnemen met de wachtdienst. De contactgegevens van deze laatste zijn aan hen meegedeeld.

Het BIPT ziet erop toe dat de operatoren (preventieve) maatregelen instellen om de essentiële dienstverlening voor de bevolking, waaronder de ononderbroken toegang tot de nooddiensten en de continuïteit van het systeem voor waarschuwing van het publiek (zie de rubriek “Toegang tot de nooddiensten en systeem voor waarschuwing van het publiek”) tijdens crisissen of grote incidenten te garanderen.

De taak van de CELEVAL Telecom is om informatie te verzamelen met betrekking tot het risico waaruit een nationale crisis voortvloeit en de actuele situatie waarin de crisis zich bevindt, en op basis daarvan aan het Federaal Coördinatiecomité (COFECO) te adviseren over de te nemen voorzorgs- en berschermingsmaatregelen. Het COFECO staat dan in voor de implementatie van de adviezen van de CELEVAL Telecom.

https://www.bipt.be/operatoren/praktische-informatie

Vragen?

Voor elke vraag (ook in geval van problemen met de toegang tot een van de voormelde sites), wordt gevraagd om contact op te nemen met de dienst “NetSec” op het nummer +32 (0)2 226 89 77 of per e-mail.

Naar boven